Pages

7 September 2012

Tersurat da Tersirat

Assalamualaikum, sebagai pembuka bicara
Setelah sekian lama hanya update blog dengan perkara2 remeh, akhirnya aku punya masa untk meluahkan apa yang tersurat dan tersirat didalam fikiran dan di dalam hati aku

Kita sebagai manusia tidak lepas dari melakukan kesilapan dan kesalahan, sejujurnya aku juga begitu. Sepanjang pejalanan hidup aku pasti ada sesuatu yag aku lakukan bertentangan dengan apa yag sepatutnya, Tetapi rasanya beum terlambat sekiranya aku mencuba untuk berubah dan melakukan anjakan paradigma.

Pertama kali aku dengar perkataan 'anjakan paradigma' ketika di sekolah. Seorang guru yang mengajar bahasa melayu memberi penerangn mengenai maksud perkataan tersebut. Menurut pemahaman aku dan apa yang aku masih ingat, perkataan itu dengan lebih mudah jika diungkapkan sebagai melakukan perubahan dari segi pemikiran.

Setiap fasa kehidupan pasti memberi tunjuk ajar yang berbeza, mungkin kerana itu la ada pepatah yang menggatakan "Live your life to the fullest".. Pengalaman praktikal sangat berharga, myb ada kawan2 yang kata praktikal sangat menyeksakan tetapi bagi aku masa praktikal ni la aku banyak mencari pengalaman dan memahami bagaimana orang dewasa berkerja.

Kehidupan ni memang tersangat unik, pada awalnya aku memandang cara mereka dari perspektif yang negatif  dan yang aku perolehi hanyalah sakit hati dan merasa beban. .. Bergaul dengan mereka yang berbeza usia drpda kita atau dengan lebih tepat yang lebih tua mengajar erti kematangan hidup. Betapa cara mereka berfikir amat berbeza dengan para remaja zaman kini (kerana aku salah seorang dripda remaja itu)

Mereka berkerja dengan matlamat untk menyara keluarga, terpengaruh dengan cara hidup masyarakat sekeliling mereka mula membiarkan kesempitan cara berfikir menguasai. Tidak meneliti apakah sesuatu itu benar atau hanya gossip semata. Berkata tanpa berfikir, dan mengatakan tapi tidak melakukan. Tidak perlu memperkecilkan keupayaan mereka, keran pengalaman mereka memberi mereka panduan yang cukup jelas pastinya.

Walaubagaimanapun, aku kagum dengan mereka. Mereka sangat professional membezakan perkara peribadi dan kerja. Bayangkan sahaja mereka mampu tersenyum dan ketawa ketika bersama keluarga walaupun kerja mereka membuatkan mereka tertekan dan tension. Sekarang aku dalam proses untuk belajar benda tu,, Harap berjaya sebelum aku dapat kerja.. insyaAllah..

Second matter, baru2 ni perasaan aku agak teganggu kerana perkara remeh. Betapa la incik setan berjaya menggoyahkan hati aku. Hanya kerana perasaan palsu aku boleh jadi goyah. Sungguh tidak patut!!!.. Sekarang, i got on the right track already, leaving behind all those sad and bad memories.. move on and step further dan mencuba untuk menjadi lebih baik..

Kepada mereka2 itu, tidak perlu berusaha untuk memisahkan aku dan dia kerana antara aku dan dia tiada apa2.. hanya aku dan DIA yang pasti..

Sekian...

*ayat yang agak dramatik*

“It doesn’t matter where you are, you are nowhere compared to where you can go.” -Bob Proctor 

“Nobody can go back and start a new beginning, but anyone can start today and make a new ending.” -Maria Robinson

No comments: