Pages

8 November 2011

Aku Rasa Nak Bercerita

ASSALAMUALAIKUM
p/s: entry panjang.. sapa nak baca teruskan and thankx, kalau tak nak baca pun tak pe..

Aku ada banyak benda nak luah. 
Antaranya:

Selamat Hari Raya Aidiladha untuk semua. (^_^). Alhamdulillah, raya kali ni aku dapat sambut lat rumah dengan family aku. Separuh dari beban yang aku simpan dalam hati akhirnya aku dapat juga lepas bila aku dekat dengan family. First cerita pasal family, erm... aku  juz nak buat cerita ni general je, untuk semua la.. FAMILY FIRST.. why?? sebab kalau korang ada apa2 family la yang akan sentiasa bersama anda. Tak kira la  korang sedih ke, happy ke, ada problem ke atau pa pe pun. Family tetap akan ada di samping korang.. PERCAYA la.. Untuk anak-anak, maybe ada antara korang yang dengan parentz korang sendiri pun korang rasa segan kan, rasa mcm tak boleh nak bermesra dgn mak and ayah korang. Tau tak yang korang SANGAT RUGI. Dulu pun aku gitu gak masa zaman sekolah la. Masa sekolah dulu, aku sangat jarang ada masa nak berinteraksi ngn famiky member aku, bukan sebab aku dok asrama tapi sebab jadual aku yang sangat ketat. Pepagi lagi aku dah kena pegi sekolah, tgh hari aku jarang balik sbb ptg tu aku selalu ada extra class, then da balik dari extra class tu kena tolong  mak aku niaga kuih. Malam pla, aku kena pegi tution.. Bila dah balik aku dah jadi sangat penat and juz akan terus tidur jew. memang kalau member aku yang kat uni tahu jadual aku dulu memang tak kan heran dgn perangai aku sekarang. sekarang kalau kat uni aku memang tak reti nak dduk diam kat bilik.. Mesti rasa tak tenang, rasa ada je yang tak kena. Sebab tu juga la aku masuk JAKMAS... ops..aku dah menyimpang.. Berbalik kepada cerita tadi, Pasal rapat tu, memandangkan aku selalu buzy, aku memang jarang ada masa dgn family, sampai la bila aku dapat PLKN. start situ aku selalu contact ngn umi aku.. dan berterusan la sampai aku nasuk matrik and kat uni.. Melalui call je aku jadi rapat ngn umi aku. And sekarang pla, umi mcm dah jadi salah seorang best friend aku.. Kalau aku ada problem aku tak kan segan silu bagi tau umi aku and tanya pendapat umi.. Tak kira pasal apa pun, even pasal scandal2 aku pun.. (ops!!!).. Macam susah nak cayekan, tapi ni lah salah satu kelebihan nya bila rapat ngan mak.. Pasal ayah pla, kalau compare antara adik-beradik, memang aku la yang paling manja.. X caye kew?? tanya umi aku... Pernah sekali tu aku gaduh besar ngn ayah aku, tapi ayah aku la jga yang mengalah..#jahat ny aku.. hehe.. Tapi sayang umi and ayah ketat2.. so, kepada sesiapa yang masih rengang2 dengan family member korang tu apa kata korang usaha untuk mengeratkan hubungan tu.. jangan sampai korang TERLAMBAT... BTW, untuk memulakan sesuatu tu takde istilah TERLAMBAT.. hehe..

Ok, cukup cerita pasal family, ni pun aku dah rasa macam tak nak join field trip pegi tawau esok.. huhu.. rasa tak nak balik uni.. #bolehke.. Next pasal berubah..

First pasal ubah diri sendiri...

Ada sesetengah orang berpendapat "just be yourself".. Yea, tak salah untuk jadi diri sendiri. Tapi kadang2 kita kena buat refleksi diri, ada benda yang kita kena ubah ke pada diri?? PASTI?? Bila masa dah berlalu kita kenalah berubah mengikut suasana dan persekitaran. Tak perlu lah nak berkeras dengan perangai kebudak-budakan korang tu.. jadi matang sikit.. Ops!!, terpulang dari korang sendiri.. Kadang-kadang kita perlu juga jadi hipokrit, dan berpura-pura dan menjadi pelakon. Sebab tak semua orang boleh ikut kepala kita, kita kena consider juga kepala diorang( paham ke?).. Berubah untuk jadi lebih baik tu tak salah kan.. 

Second pasal berubah hati..
Entah kenapa tetiba aku rasa nak cerita pasal berubah pasal hati ni.. Aku pernah terdetik "CINTA" tu wujud tak?? apa maksud cinta tu sebenarnya.. Aku memang tak tahu pe maksud cinta tu.. Masa sebelum cuti, kawan2 aku ada pegi satu forum ni.. 'Cafe Cinta'.. dia share ngn kitaorg pasal pembuktian cinta, apakah cinta itu perlu di buktikan.. Aku tak tahu detail dia macam mana, aku juz dapat point dia. Cinta yang perlu pembuktian tu adalah kebudak2an.. Pasal detail dia nanti aku tanya dia balik.. Ok, aku menyimpang lagi.. Pasal perasaan berubah ni, start dari orang yang couple la.. ada pasangan yang dah kaple bertahun2 boleh break, kenape ek?? sebab rasa sayang tu dah hilang ke?? masa awal2 kaple tu bukan main lagi "SAYA SAYANG AWAK" @ " SAYA CINTA AWAK".. Tapi bila dah lama2, entah mana perginya rasa sayang tu.. aku rasa pelik.. Next pada pasangan yang dah kawen, kenapa pasangan yang dah berkongsi hidup berpuluh tahun tu pun boleh bercerai?? Aku memang tak paham dengan golongan2 ni.. Dah kaple and ada yang dah kawen just boleh simply dengan mudahnya berpisah dan bercerai ke? dengan alasan "KITA DAH TAK SERASI","DAH TAK SEFAHAMAN", "JODOH TAK PANJANG @ JODOH KITA SAMPAI DI SINI JE".. Ada pla yang bagi alasan "MUNGKIN KITA TAK DITAKDIRKAN UNTUK BERSAMA" ataupun.. " SAYA TAK LAYAK UNTUK AWAK" and tak pun, "AWAK BERHAK UNTUK DAPAT YANG LEBIH BAIK DARI SAYA".. and OPS.. macam emo jew.. JANGAN TERASA yea..,.. wowowo... agak la kan.. kalau korang betul2 yang someone tu jangan lukakan hati orang tu.. TOLONG la!!.. Biar sekeras mana pun luaran dia, tapi dalam hati korang mana tahu.. orang tu bergelak ketawa macam nak terbelah da bumi ni, dalam hati dia menangis macam nak bagi bumi ni tenggelam.. BTW, untuk pasanhgan yang kaple tu, try refleks balik kenapa korang kaple? Biar la alasan korang kaple tu menjadi tunjang dan teras hubungan korang, boleh jadi pengukuh hubungan korang.. Cth: Couple sebab nak kawen dengan pasangan korang and sebab korang nak bahagiakan dia.. BOLEH??

Sambung lagi pasal berubah perasaan ni lagi, perasaan benci boleh jadi sayang, perasaan sayang boleh jadi benci.. susah boleh jadi rasa senang, senang jadi rasa susah dan macam2 lagi perasaan yang boleh bertukar.. senang cerita la, bagi aku sendiri aku sendiri pernah rasa sayang, tapi bila aku dah selalu rasa tension dgn orang tu perasaan aku jadi tawar and boleh sampai tahap jadi benci.. #kot.. kalau aku rasa something tu senang tapi bila dah banyak benda yang ganggu fikiran aku, aku boleh fikir benda tu susah.. Aku tak tahu la orang lain macam mane.. Ini pendapat terbuka..

Seterusnya, Pengalaman mematangkan seseorang seiringan dengan masa..
Pernah dengan tak "MASA AKAN MEMULIHKAN SEGALANYA" ?.. kawan aku ada cakap benda ni dengan aku , dan setelah aku membelanjakan masa aku untuk berfikir, YEP, aku rasa benda ni memang betul dan munasabah. Aku ada kenal seorang ni, first aku kenal dia perangai dia memang lain la.. tak nak la cerita panjang2 psal perangai dia sekrang, nanti dia tau pla sapa dia.. juz aku perasan yang perangai dia dulu dan sekarang sangat berbeza.. Aku juz baca blog dia dan aku tahu hidup dia dulu mcm mane, dan setelah di bandingkan dgn skrg memang berbeza la perangai dia... Pengalaman hidup yang membentuk siapa diri dia sekarang kecuali satu part diri dia tu yang maybe tak berubah dari dulu la.. tapi maybe akan berubah juga kot.. Tu terpulang dari dia sendiri...

Panjang juga aku punya cerita ni.. sorry la sapa yang baca entry yang ntah pa pe ni.. hehe.. Sebagai penutupnya, (aiseh).. aku tak tahu nak tulis ape..huhu..

p/s: Best kalau rapat dgn family, Tak de mak dan ayah yang tak sayang anak-anak.. juz maybe ada yang tak tunjuk..

p/s: Tak salah kalau berubah kan??

p/s: adik aku yang lelaki ni asyik pasang lagu jiwang je sepanjang aku taip entry ni.. korang try la baca smbil dgr lagu jiwang, mana tau dapat rasa gak feeling yang aku tengah rasa ni..

merepek: Some say that you must forget your past. It's not true. You must forget about the people in it, but never forget about the LESSON. 


Aku bukan lah orang yang suka bila perasaan aku dipermainkan.. SANGAT TIDAK SUKA.. So, jangan buat aku ni macam second choice ko.. kalau tak suka JUST LEAVE.. That'll be better for me.. THANKS FOR EVERYTING..( tetiba aku ingat pasal teet..#gara2 adik aku pasang lagu salam terakhir)


TO: Family JAKMAS, FELO, PENGETUA.. THANKS and SORRY.. Especially; Nik, c-da, nad, epul, kak ekin, mummy onnia and cayang faiz..sayang korang..#tetiba.. hehe.. tambah lagi hanis, fifa, ena, rach,zee and nawi..


TO: Kak Bell, Yan, Lina and Jill.. Thankx sebab jadi kawan2 aku yang paling sporting.. lupakan hal lepas, kita move on dengan cerita baru.. luv u allz... 


PEACE K~
(^_^)


last, aku harap ko memang da delete apa yang aku minta tu...

No comments: